Glitter & Glam Stamp!

Mmhm, ik had weer een “prulmomentje” vanavond. Al lang loop ik met het idee rond om zelf m’n stoffen te bedrukken. Maar zoals veel ideeën blijft het daar vaak ook bij. 

Deze middag liep ik toevallig in een tekenwinkel wat rond te neuzen toen ik op een stukje linoleum botste. Opnieuw kwam dat idee naar boven en nam ik een klein stukje mee om wat met te frullen. 

Wil je met lino drukken, dan zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. 

-je tekening moet in spiegelbeeld op je lino staan (In tegenstelling tot bij zeefdruk, waarbij je door een soort van fijn gaas drukt. Bij een lino draai je immers, zoals een stempel, je lino om zodat je vervolgens een afdruk hiervan achterlaat op je ondergrond. Een compleet andere manier van werken dus)

– je snijdt weg wat je niet wil drukken (Ook hier weer het omgekeerde dan bij het zeefdrukken. Bij het zeefdrukken zorg je ervoor dat de gedeeltes die je gedrukt wil zien open blijven zodat de inkt er doorheen kan)

-een linodruk is doorgaans minder afgelijnd, minder fijn én vooral voorzichtigheid bij het gutsen is hier van belang…weg is weg!

-geen enkele druk is dezelfde als je alles manueel doet

Wat heb je nodig? 

– linoleum (of een gom, wat ik nu in dit vb heb gebruikt)

-verschillende gutsen (oftewel linomesjes)

-potlood

-eventueel kalkeerpapier

-meetlat, …

-inkt of stoffenmedium (in dit geval gemengd met gouden plakkaatverf)

Het basisidee is simpel. Je maakt een tekening (in spiegelbeeld) op je lino. Snijdt de delen weg die je niet afgedrukt wil zien. Vervolgens doe je inkt op je lino en druk je dit op je stof (of andere ondergrond), eventueel met behulp van een drukpers.

Ik ging zelf aan de slag met een tekeningetje van de dochter dat ze enkele jaren geleden maakte. (Ik heb een groot zwak voor die heerlijk schattige kopvoetertjes) En maakte nadien nog een extra stempeltje (ééntje is geentje 😉 ) Et voila, ziehier het resultaat van mijn geprul! (Uiteraard zijn dit nog maar proefdrukjes, de rest volgt nog!) 

One thought on “Glitter & Glam Stamp!

Add yours

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

